نقد محتوایی فیلم Pacific Rim 2013
به نام خدا
به عنوان اولین اثر از طرح نقد و تجربه یکی از دوستانمون آقای مهدی صالحی به سراغ فیلم حاشیه اقیانوس آرام محصول سال ۲۰۱۳ هالیوود رفته است. با هم این نقد رو در وبلاگ اتراب می خونیم:
ﺳﺎل ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻓﯿﻠﻢ ۱۲:ﻣﺎه ﺟﻮﻻی ٢٠١٣
ژاﻧﺮ ﻓﯿﻠﻢ :ﻣﺎﺟﺮاﺟﻮﯾﯽ، اﮐﺸﻦ، ﻋﻠﻤﯽ ﺗﺨﯿﻠﯽ
ﮐﺸﻮر و زﺑﺎن ﻓﯿﻠﻢ :آﻣﺮﯾﮑﺎ – اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ، ژاﭘﻨﯽ
ﮐﺎرﮔﺮدان: ﮔﯿﻠﺮﻣﻮ دل ﺗﻮرو
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن: ﺗﺮاوﯾﺲ ﺑﯿﭽﺎم، ﮔﯿﻠﺮﻣﻮ دل ﺗﻮرو
ﺑﺎزﯾﮕﺮان: ﭼﺎﻟﯽ ھﺎﻧﺎم، ادرﯾﺲ اﻟﺒﺎ، ﭼﺎرﻟﯽ دی
ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه ﻓﯿﻠﻢ :ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺑﺮادارن وارﻧﺮ و ﻟﺠﻨﺪری ﭘﯿﮑﭽﺮز
ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻓﯿﻠﻢ : (ﺑﺮای ﻧﺎﺑﻮدی ھﯿﻮﻻھﺎ، ﻣﺎ ھﯿﻮﻻھﺎی دﯾﮕﺮی ﺳﺎﺧﺘﯿﻢ.)
خلاصه داستان:
داﺳﺘﺎن ﻓﯿﻠﻢ در آﯾﻨﺪه رخ ﻣﯽ دھﺪ. ھﯿﻮﻻ ھﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم ﮐﺎﯾﺠﻮ از ﯾﮏ ﮔﻮدال در اﻗﯿﺎﻧﻮس آرام ﺧﺎرج ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮد ﮐﺮدن ﺷﮭﺮھﺎ و ﮐﺸﻮرھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺸﻐﻮل ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﻧﺴﺎن ھﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﻮﺟﻮدات ﮔﻮدزﯾﻼ ﻣﺎﻧﻨﺪ دﺳــﺖ ﺑﻪ ﺳــﺎﺧﺖ روﺑﺎت ھﺎی ﻏﻮل ﭘﯿﮑﺮی ﺑﻪ ﻧﺎم ﯾﯿﮕﺮ ﻣﯽ زﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ دو ﻧﻔﺮ ﺧﻠﺒﺎن ھﺪاﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ .ﻣﺎﺟﺮاﺟﻮﯾﯽ داﺳﺘﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺒﺎرزات ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ روﺑﺎت ھﺎ ﺑﺎ ﮐﺎﯾﺠﻮ ھﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از دل اﻗﯿﺎﻧﻮس آرام ﺑﯿﺮون ﻣﯽ آﯾﻨﺪ. در آﺧﺮ داﺳﺘﺎن ﻧﯿﺰ اﻧﺴﺎن ھﺎ ﺑﺮای ﻧﺎﺑﻮدی ھﻤﯿﺸـــﮕﯽ ھﯿﻮﻻھﺎ ﺗﺼـــﻤﯿﻢ ﻣﯽ ﻣﯿﮕﯿﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﮔﻮدال را ﺑﻪ وﺳـــﯿﻠﻪ اﻧﻔﺠﺎرھﺎی اﺗﻤﯽ ﺑﺒﻨﺪﻧﺪ.
نقد فیلم:
اوﻟﯿﻦ ﻧﮑﺘﻪ ای ﮐﻪ در ﻧﻘﺪ اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن اﺷـــﺎره ﮐﺮد، ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺻـــﮭﯿﻮﻧﯿﺴـــﺘﯽ ﺑﺮادران وارﻧﺮ اﺳـــﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷـــﺪ و ﺳـــﺎﺑﻘﻪ اﯾﻦ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ در ﺳـــﺎﺧﺖ ﻓﯿﻠﻤﮭﺎی ﺿـــﺪ اﺳـــﻼﻣﯽ و ھﻤﭽﻨﯿﻦ ﺿـــﺪ اﯾﺮاﻧﯽ و دﻧﺒﺎل ﮐﺮدن اھﺪاف اﺳـــﺘﻌﻤﺮاری اﯾﺎﻻت آﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺧﻮد ﻧﺸـــﺎن دھﻨﺪه ذات ﻓﯿﻠﻤﮭﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی اﯾﻦ ﮐﻤﭙﺎﻧﯿﺴﺖ. از ﻓﯿﻠﻤﮭﺎی دﯾﮕﺮی ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻓﯿﻠﻢ۳۰۰ ، آرﮔﻮ، ھﺮی ﭘﺎﺗﺮ و ھﺎﺑﯿﺖ اﺷﺎره ﮐﺮد.
ﻧﮑﺘﻪ دوم ﻧﯿﺰ در ﺧﻮد ﺷــــﺨﺺ ﮐﺎرﮔﺮدان ﻧﮭﻔﺘﻪ اﺳــــﺖ. آﻗﺎی دل ﺗﻮرو ﮐﻪ ﺧﻮد را ﯾﮏ ﻣﻠﺤﺪ ﻣﯽ داﻧﺪ در ﻓﯿﻠﻤﮭﺎی ﺧﻮد ﺳﻌﯽ در ﻧﺸﺎن دادن ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻄﺎن ﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از ﻓﯿﻠﻤﮭﺎی ﻗﺒﻠﯽ او ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ھﺰارﺗﻮی ﭘﻢ و ﭘﺴــﺮ ﺟﮭﻨﻤﯽ اﺷــﺎره ﮐﺮد. اﻟﺒﺘﻪ در ﻓﯿﻠﻢ ﺣﺎﺷــﯿﻪ اﻗﯿﺎﻧﻮس آرام ﺧﯿﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷــﯿﻄﺎن ﭘﺮﺳـــﺘﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽ ﺷـــﻮد و ﺑﯿﺸـــﺘﺮ ﺑﺤﺚ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﮔﺮی (Militarism)، ﺟﮭﺎﻧﯽ ﺳـــﺎزی (Globalism) ، و ﻧﺒﺮدھﺎی آﺧﺮ اﻟﺰﻣﺎﻧﯽ(آرﻣﺎﮔﺪون) ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎرﮔﺮدان اﺳــــﺖ. ﻣﻔﺎھﯿﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺨﺮب در ذھﻦ ﺑﯿﻨﻨﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺗﺮس و اﺿﻄﺮاب ﭘﻮﺷﺎﻟﯽ از آﯾﻨﺪه ﻣﯽ ﮔﺮدد.
ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪی ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﻦ ﻣﻔﮭﻮم ﻏﺮب و ﺷــﺮق در اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷــﺪ. دﺧﺘﺮ ﭼﯿﻨﯽ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﺗﻮﺳــﻂ اﻓﺴﺮ آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ از دﺳﺖ ﮐﺎﯾﺠﻮ ھﺎ ﻧﺠﺎت ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، اﺳﺘﻌﺎره ای از ﻣﻨﺠﯽ ﺑﻮدن ﻏﺮب ﮐﻪ ھﻤﺎن آﻣﺮﯾﮑﺎ و اﺳﺘﻌﻤﺎر اﺳﺖ،ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﺮا ﮐﻪ در ادﯾﺎن و ﻓﺮھﻨﮓ ھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ زن ﻧﻤﺎد ﺳﺮزﻣﯿﻦ و ﻋﻘﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮر اﺳـــﺖ. ھﻤﭽﻨﯿﻦ در ﮐﻞ ﻓﯿﻠﻢ اﯾﻦ ﻣﻔﮭﻮم ﮐﻪ ﺳـــﺮﺑﺎز آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﻧﺠﺎت دھﻨﺪه ﮐﻞ ﺟﮭﺎن اﺳـــﺖ و او ﻧﻘﺶ ﻣﻨﺠﯽ دارد ﺑﻪ وﺿﻮح ﺑﻪ ﺑﯿﻨﻨﺪه اﻟﻘﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد.
در ﺿــﻤﻦ ﻣﻮﺟﻮدات وﯾﺮاﻧﮕﺮ و ﮔﻮدزﯾﻼ ﻣﺎﻧﻨﺪ را در اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﺎ ﻋﺒﺎرت « ﮐﺎﯾﺠﻮ » ﮐﻪ ﯾﮏ واژه ژاﭘﻨﯽ اﺳــﺖ، ﻧﺸــــﺎن ﻣﯽ دھﺪ و رﺑﺎت ھﺎی ﺟﻨﮕﺠﻮ و ﻣﺤﺎﻓﻆ اﻧﺴــــﺎن ھﺎ را ﺑﺎ ﻋﺒﺎرت « ﯾﯿﮕﺮ » ﮐﻪ ﯾﮏ واژه ﻏﺮﺑﯽ و آﻟﻤﺎﻧﯽ اﺳﺖ، ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دھﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺧﻮد ﺗﻘﺎﺑﻞ واﺿﺤﯽ از ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﻦ ﻣﻔﮭﻮم ﻏﺮب و ﺷﺮق ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ آﻧﮭﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ھﯿﻮﻻھﺎ از ﺷﺮق ﻣﯽ آﯾﻨﺪ و ﻣﻨﺠﯽ از ﻏﺮب!
ھﻤﭽﻨﯿﻦ در اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دھﺪ ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ دو ﺧﻠﺒﺎن ﺑﺮای ھﺪاﯾﺖ روﺑﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ذھﻨﯽ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻــــﻮرت ﮐﻪ ھﺮ دو ﺧﻠﺒﺎن ﯾﮏ ﻧﯿﻤﮑﺮه از ﻣﻐﺰﺷــــﺎن را ﺑﺎ ھﻢ در ﯾﮏ ﻓﻀــــﺎی ﻣﺠﺎزی ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ و اﯾﻦ ﻧﻮﻋﯽ اﺻﺎﻟﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ذھﻦ و ﺳﻮﺑﮋﮐﺘﯿﻮﯾﺴﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻧﮕﺎه ھﻤﻪ ﭼﯿﺰ در ﮐﻨﺘﺮل ذھﻦ اﻧ ﺴﺎن ا ﺳﺖ و ﺧﻮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد را در اﺧﺘﯿﺎر دارد و ﻧﻘﺶ ﺧﺪا ﺑ ﺴﯿﺎر ﮐﻤﺮﻧﮓ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺻﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد اﻧﺴﺎن ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ھﻤﺎن ﻣﮑﺘﺐ اﻧﺴﺎﻧﮕﺮاﯾﯽ ( اوﻣﺎﻧﯿﺴﻢ) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
مهدی صالحی
منبع: وبلاگ سایت اتراب
نظر خودتون رو راجع به این نقد برای ما بنویسید. سایت اتراب مشتاقانه پذیرای نظرات شما و همچنین نقدهای رسانه ای، فنی، محتوایی و … اثرات ویدئویی توسط شما می باشد.
دیدگاه ها
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.